tisdag 19 juni 2012

Tack KPA!

Tydligen så hade Jag mitt pensionssparande hos KPA? Inte hade Jag en aning om det ..
Ni förstår, Jag är lite slarvig när det gäller den där pensionen, Jag "orkar" inte ta tag i det och reda upp var det är bäst att spara de där pengarna, för det intresserar mig verkligen inte ett dugg. Jag lever i nuet, Jag vill ha mina pengar nu och jag vill även spendera dem NU. Spara är överskattat, pengar är till att spenderas och ingenting annat.


Jimmy är duktig på att skälla på mig när det gäller att spara. Kommer ni ihåg serien "Spara och Slösa" som var med i den där tidningen "Lyckoslanten" som man fick från skolan med jämna mellanrum?
Det är Jag och Jimmy. Jimmy är givetvis duktiga Spara och Jag syndabocken Slösa. Men varför gå och dregla över något i skyltfönstret som man vill ha och inte köpa det när man har pengar till det? Jag förstår inte vitsen med det. Så därför fortsätter Jag att spendera.

Givetvis vill jag ha stålar som gammal tant också och få spendera, så Jag borde ta tag i mitt pensionssparande, men det får rätt vänta några dagar (läs år) till.

Nåväl, nu till saken.

Att Jag kom in på KPA beror på att både Jag och Jimmy fick hem varsit brev från dem förra veckan där de tackade oss så hemskt mycket för att vi pensionssparade hos dem och för att tacka oss så fick vi välja en pocket hos Adlibris. Givetvis var det inte mer än drygt åtta titlar att välja på och den nyaste var utgiven 2008, men Jag antar att det åter igen är tanken som räknas.
Jimmy som hatar böcker och inte har mer än "Ondskan" och "Zlatanboken" i sitt "bokcv" gav snäll som han är även sin pocket till mig. "Hagalen" som Jag är så beställde Jag två böcker på studs och idag landade de i min brevlåda.

Den första boken Jag beställde heter "Flickan med snö i håret" och är skriven av Ninni Schulman. Bekväm som jag är så kopierar Jag även denna gången handlingen från Adlibris, precis som jag gjorde med Mari Ljungstedts bok. 

"En kall och snöig nyårsafton försvinner sextonåriga Hedda Losjö från sitt hem utanför Hagfors i Värmland. Hennes föräldrar är förtvivlade. Vad kan ha hänt deras skötsamma dotter? När poliserna Petra Wilander och Christer Berglund får fallet på sitt bord visar det sig snart att Hedda har levt ett dubbelliv.
En tid senare hittas en ung flicka mördad i en jordkällare i skogen några kilometer från familjen Losjös hem. Flickan är naken och har dödats med ett skott i bakhuvudet. Kan det vara den försvunna Hedda? Den lilla polisstationen står nu inför en av sina största utmaningar.
Journalisten Magdalena Hansson har lämnat Stockholm och flyttat hem till Hagfors med sin sexåriga adoptivson Nils efter en uppslitande skilsmässa. Hon är trött och deprimerad och hoppas att lugnet på landsbygden och tryggheten i uppväxtstaden ska ge henne livsglädjen tillbaka. Magdalena engagerar sig känslomässigt i den försvunna Heddas öde och börjar undersöka fallet närmare. Snart inser hon att den fridfulla bygden bär på hemligheter som vissa gör vad som helst för att dölja." 

Den andra boken Jag valde att beställa heter "Till dess din vrede upphör", är skriven av Åsa Larsson och handlar om:

"Luften och hans egna rörelser har rört upp så mycket slam inuti planet att han inte kan se handen om han håller armen utsträckt och lyser på den med ficklampan. Det är som att simma i en grön soppa.
Han ser ingenting. Absolut ingenting. Han vet inte längre vad som är upp och ner.
Linan som är fäst vid hans viktbälte fastnar lite här och där, i lastsurrningskrokar i golvet, i ett avslitet säte, i ett löst säkerhetsbälte. Överallt. Sedan börjar han simma på linan. Krockar med den. Fastnar i den. Den löper som ett spindelnät inuti planet. Och han hittar inte ut.
Någon mördar Wilma Persson och Simon Kyrö när de dyker på ett plan i Vittangijärvi.
Vad är det för gammal hemlighet de har kommit på spåren? Och vem är beredd att mörda för att hindra att den kommer ut?
En mordutredning tar sin början där polisinspektör Anna-Maria Mella hotas och kammaråklagare Rebecka Martinsson får besök av de döda."

Jag är mest nyfiken på Ninni Schulmans bok, så det blir nog den Jag börjar på imorgon.
Nu ska Jag plocka ur en maskintvätt, sen ska denna rastlösa själ försöka sig på att sova, Vi får se hur det går.

Godnatt på er alla sötnosar!
J

2 kommentarer:

  1. Hehe neeeej jag har båda här hemma! Själv beställde jag en av de andra titlarna men den var givetvis slut så jag får vänta ytterligare på min leverans;) Kraaaaam

    SvaraRadera
  2. Ah, så jäkla drygt att vänta! De får ju ladda upp bra med böcker när de går ut med en sådan kampanj! Men det är bara för dig till att gilla läget antar Jag ;) Kram.

    SvaraRadera