torsdag 12 juli 2012

Fler svar.

Det har ramlat in lite fler frågor om Endometrios som Jag tänkte svara på.

Den första frågan var vad de gjorde åt "det hela" under operationen.
- Läkaren lossade på alla mina sammanväxningar från äggstockarna och bukhinnan, så gjorde de även vid min förra operation. Detta kommer Jag att få göra ett par gånger i mitt liv då de där sammanväxningarna inte kommer att sluta, den stora förhoppningen är dock att Jag inte ska behöva göra denna sortens operation vartenda år utan lite mer sällan, men leva med det, det kommer Jag alltid få göra.

En annan frågade hur sprutorna (Enanton) som jag har tagit mot detta fungerar.
- Enanton är en spruta som försätter en i ett tidigt klimakterie, det låter hemskt och ja, det var det med då Jag absolut inte hade några andra valmöjligheter utan ville Jag bli lite bättre så var det bara att sätta igång med dessa sprutorna.
Sprutorna tar man en gång i månaden, första gången gjorde Jag det på vårdcentralen, de andra gångerna har Jag gjort det själv. Den sista sprutan som jag tog var dock fruktansvärd, det gjorde ont att sticka mig i både mage och lår så nästa spruta kommer Jag be om att få på vårdcentralen.
De räknade med att jag skulle få en massa typiska "klimakteriebesvär" i samband med sprutorna, vilket Jag dock har sluppit undan med rätt så snällt, det enda jag känner av är att jag blir varm vansinnigt lätt, annars är det som sagt inget.
Det var dock värre under den tiden då Jag höll uppe med mina sprutor, fy fan säger Jag bara!
Ena sekunden kunde Jag sitta med alla kläder Jag ägde på mig och med en massa filtar och täcken runtom som jag frös, 10 sekunder senare var Jag så varm så Jag höll på att få total panik fast Jag bara hade underkläder på mig, denna extrema hetta skiftade givetvis tillbaka till extrem kyla på tio sekunder. Så slänga av och slänga på kläder kunde Jag hinna med några gånger på bara en ynka minut, vilket som var fruktansvärt, särskilt när man var bortbjuden till någon annan eller när man jobbade och måste sitta med kläderna på oavsett vilken känsla man har, blä. Dessa ständiga skiftningar mellan temperaturer gjorde dessutom en lagom förbannad, Jimmy fick hålla sig på säkert avstånd då Jag hade sådana här extrema perioder, för då var Jag verkligen inte lätt att ha med att göra.

Sen till något Jag aldrig trodde Jag skulle göra, men som Jag gör ändå bara för att visa hur såren på min mage ser ut efter operationen då någon undrade.
Jag har gjort en titthålsoperation båda gånger, så Jag har fått små fina snitt. Som ni ser så är de överplåstrade nu, men det är det som är vid naveln som är störst, Jag måste citera Josse som en gång sa "det syns inte så mycket, det ser mest ut som en misslyckad navelpiercing" och det är precis vad det gör, ärret är smalt och bara några centimeter långt.
De andra ärren som sitter längre ner på magen är knappt synbara över huvudtaget, de är ungefär som ett knappnålshuvud och bleknar snabbt bort.
Sorry för er som tycker att bilden är osmaklig, men man är även extremt svullen om sin mage ungefär en vecka efter operation.



Det var de frågorna som har trillat in under natten. Skulle någon undra något mer så är det fritt fram att kommentera eller maila på j4nnik4@hotmail.com .

Sköt om er sötnosar!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar