onsdag 11 juli 2012

Filmtips från helgen.

Som vanligt så är Jag tyvärr alldeles för lat för att skriva mina egna små recensioner av filmer jag sett och böcker Jag läst. De få gånger Jag verkligen anstränger mig och försöker skriva ihop något vettigt så avslöjar Jag antingen hela jäkla filmen eller så blir det inte mer än en mening, i stil med "grymt bra film".

Så istället gör Jag det enkelt för mig, filmer som är sevärda enligt mig kommer ut här tillsammans med någon kort text som Jag så proffsigt och snabbt har googlat upp.

Nåväl, filmen Vi såg här hemma tillsammans med min bror och hans flickvän i lördags var "21 jump street". Jag var givetvis tveksam från första stund då Jimmy sa att det var en action (Jag hatar actionfilmer). Det visade dock sig ganska snabbt att det var en actionblandad komedi, vilket som absolut kan falla mig i smaken, så efter en tid tinade Jag upp, skrattade och faktiskt gillade den där "actionfilmen".

Såhär står det om filmen på SF:


I denna actionkomedi blir två poliser (Jonah Hill och Channing Tatum) omplacerade och får ett nytt uppdrag som ”under cover-poliser” på en gymnasieskola. De tvingas byta sina polisbrickor och vapen mot ryggsäckar och läxböcker – allt för att att infiltrera ett gäng ungdomar och för att lösa den illegala droghandel som inträffat.

Poliserna får strikta riktlinjer om att icke nyttja alkohol, inleda relationer med elever, använda droger mm och samtliga regler blir svåra att efterleva.."

Den andra filmen Vi såg i helgen har väl förmodligen alla andra i hela världen sett förutom Jag, nämligen "Nyckeln till frihet". Precis som "Den gröna milen" så hade Jag nog kunnat se om denna filmen en si sådär tio - tjugo gånger, det är verkligen en helt fantastiskt film.
Är det nu någon stackare som inte har sett filmen tidigare så kan ni ju läsa den lilla proffsiga texten här nere som Jag så hyggligt har googlat fram.

"En banktjänsteman, Andy Dufresne (Tim Robbins), kommer till Shawshank-fängelset 1947, dömd till dubbel livstid för två brutala mord. Han upptäcker att när du blir dömd för hela livet, tas det verkligen ifrån dig inne i fängelset. Innanför murarna blir han god vän med fängelsets fixare, "Red" (spelad av Morgan Freeman).
Snabbt blir Andy populär hos vakterna och fängelsedirektören, då han han med sin intelligens hjälper dem att tjäna stora pengar genom bedrägerier. Men vad ingen vet, är att Andy har långt mer avancerade planer än så? "

Sådär, hoppas att något utav tipsen kan komma till användning nu när Vi har sådant fantastiskt sommarväder! Hrm .. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar